2013年2月1日星期五

互联网新闻-新浪科技: 张朝阳回忆创业:搜狐新浪曾考虑过合并

互联网新闻-新浪科技

互联网新闻

张朝阳回忆创业:搜狐新浪曾考虑过合并
http://go.rss.sina.com.cn/redirect.php?url=http://blog.sina.com.cn/s/blog_50444fa001015xo0.html
Feb 1st 2013, 09:17




搜狐CEO张朝阳
 
2月1日上午消息,搜狐CEO张朝阳、点击科技CEO王志东昨晚参加金融博物馆书院的"江湖"沙龙活动,并在现场分享了早期互联网创业的故事,张朝阳透露:搜狐与新浪曾有机会合并,而他正是通过创业初期的一次草船借箭宣传,定位了搜狐早期的市场品牌宣传策略。
  以下为张朝阳在现场分享部分内容,因原文较长,有所节选和删改:
  草船借箭宣传的由来

  95年之前我在美国麻省理工学院做博士后研究,当时很多同学在美国觉得很孤独,早早结婚过稳定的生活,每天回家过日子或者去实验室念书,很快就拿到PHD。我和他们不一样,耗费了很多时间在玩上面,导致我拿PHD的时间有点长,但是坏事变成好事了。

  因为我等来了互联网。当时中国人在美国是夹生的亚文化阶段,我意识到在美国没戏,而且我觉得互联网太伟大了,所以我想回国。95年底的中国还被认为是很落后的第三世界国家,那时候回国是件很疯狂的事情。于是95年年底,我提着破箱子拿着一千美元一个月的工资回国了。

  但当时我回国是帮朋友做网上金融服务,具体模式是搜索金融信息给华尔街,当时在波兰、俄国、中国、印度都有分公司给他搜集全世界的经济信息给华尔街投资,互联网是传输工具,这个公司简称ISI。我当时跟这个朋友说,我帮你一年,但之后我还是要创业的。

  96年底我终于帮ISI搭好架子,我必须开始自己创业。我到麻省理工跟一些教授如尼葛洛庞帝谈融资,第一次融资成功是96年10月份,第一笔资金20多万美元。

  当时在国内做瀛海威的张树新是记者出身,喜欢做市场和宣传,想把《数字化生存》的作者尼葛洛庞帝请到中国来,在当时把美国大教授名人请到中国来是很大的事情。有人告诉她我能邀请,但是她一直不相信,怎么尼葛洛庞帝这么伟大的人会给我投资呢?

  后来为了这么一个研讨会,当时的电子部开了好几次研讨会,瀛海威也特别重视这件事情,他们光市场部就召集了40个人来组织这件事情,而且专门派车去机场接尼葛洛庞帝,而且对外表达的信息是,尼葛洛庞帝到中国是来瀛海威视察,给中国的数字化浪潮出版打造营销效果。

  而尼葛洛庞帝来中国的原因是给我投资,他已经投资了第一笔,第二笔资金还没有投,就是要看看我的公司怎么样,也是他来中国的真正意图。后来有一
哥们儿说,你们只有几个人瀛海威几百个人,你干嘛不用这个机会呢?我茅塞顿开,当时基本是全国媒体都到场,我要利用这次机会让他们宣传宣传我们。

  第二天正式开始,尼葛洛庞帝步入瀛海威大楼,全部人都排成一队,张树新跟尼葛洛庞帝说话,媒体一直在拍。后来演讲开始,他们请了外交部的翻译,越翻译越不准确,我看到机会立刻站起来说我帮他翻译,后来完全由我翻译了。

  我跟尼葛洛庞帝一唱一和,他说什么我翻译什么。后来有人提问,这次为什么到中国来?尼葛洛庞帝回答说,我这次首先做了一个重要的投资,这个投资就是由张朝阳创办的爱特信公司,我想看看这个公司怎么样。

  当时所有的媒体一下子哗然,第二天《中国经济时报》《北京青年报》都进行了报道,再加上现场的效果,爱特信从此出名,我也开始有点名气。

  这个基本是草船借箭的故事,用4人的力量调动了瀛海威公司40个人的市场部的力量,尼葛洛庞帝的访问也成为中国数字化元年,这次研讨会和新闻发布会开启了中国互联网的普及工作。

  在97年2月份尼葛洛庞帝访华之后,因为商业模式不对,当年下半年瀛海威进入下坡路。97年爱特信开始建立商业模式,研究流量是怎么回事,最开始先弄原始新闻,比如新华社新闻或者其它一些小说月报、杂志,后来发现其实最简单的就是建立几个链接,由此产生导航的概念。

  为了这个导航概念我又去了美国,当时雅虎在美国刚刚开始出名,我去研究雅虎,结论是导航用关健词搜索这件事人们还不习惯,需要先进行引导分类。
97年是整个商业模式形成的一年,我写了一年的商业计划。产品刚开始命名为指南针,后来命名考虑过搜乎,但想模仿雅虎把乎改成狐,98年2月25号正式推
出搜狐。

  高人指点让我传承了张树新的炒作模式,搜狐推出当天我做了几百人的新闻发布会,传承尼葛洛庞帝第一次访华的炒作模式,搜狐推出当天就家喻户晓了。

  从此98年之后搜狐进入以市场和品牌运营为主要战略的阶段。当时我们那个新闻发布会只花了八万块钱,而瀛海威那块广告牌"中国互联网有多远?1500米"依然矗立,但是这个公司已经不在了,最耀眼公司就是搜狐。99年新浪的崛起那是后话了。
  历史上搜狐与新浪曾考虑过合并

  98年我终结了张树新的时代,1999年和2000年基本是新浪和网易异军突起,上市后三大门户时代一直延续到07年。另外还有两个人李彦宏和马化腾也都是和我有关。

  98年我去美国硅谷找人,问李彦宏想不想回国做互联网,他在硅谷说中国搜狐做起来了,于是硅谷一些投资人给了他投资。99年的我特别火,到深圳受到摇滚歌星式的接待,听众700人中就有马化腾,他听了我的故事激动不已,回去做了OICQ。

  当时高盛年在亚洲召开一个技术会议,受邀者都是来自中国高科技产业。1998年的会议在新加坡召开,参会的有联想马雪征、亚信田溯宁、中华网叶
克勇(中华网99年上市达到50亿美元的市值,把所有中国人的创业激情全部激发)。还有在美国华人区做了SINA.NET的姜丰年,他当时想进入中国大陆
地区但还没找到合适的方法。

  各位英豪聚会新加坡,高盛的会开完后,我与叶克勇、姜丰年在咖啡厅喝咖啡。他们两个人都比较热情,我不怎么说话。姜丰年去洗手间了,叶克勇说张朝阳咱们合并吧,你不跟我合并我就和姜丰年合并。

  然后叶克勇去洗手间了,姜丰年说张朝阳咱们合并吧,很多人给我投资我都拒绝了,咱们合并做一个华人最大的。正说着,叶克勇从洗手间出来了,话题
就此打住。虽然当时叶克勇不知道怎么在中国做网站,但他给我的条件太优惠了,于是我跟姜丰年说我们董事会的老外很难搞定,他下次回美国的时候可以跟我一起
去见我们的董事。

  我说的有点打马虎眼,没有完全拒绝,但姜丰年非常积极。大概一两周之后我回到北京,姜丰年也马上到北京,又到我办公室聊,说你看我们公司怎么合并。中午去吃饭,我还是无动于衷,不置可否。他就着急了,当天下午三四点跟王志东在中关村约了见面。

  98年的9月搜狐发展的已经如火如荼,四通利方还只是从法国回来的汪延做的一个论坛,王志东他们不知道怎么做互联网,他需要姜丰年告诉他们如何做网站。姜丰年三四点钟赶到中关村见王志东,王志东拍板合并,这就是新浪的产生。当时我就是不想合并。

  四通利方与SINA.NET的合并带来很大能量,首先高盛的资金进入,新浪融资了6000万美元。同时姜丰年运作网站的经验,与王志东、汪延在
本土运作的能力结合,再加上他们从中关村混起来的根子(新浪早于搜狐三个月从信产部获得上市资格),98年底、99年初的时候新浪突然崛起。后来搜狐跟新
浪也曾考虑过合并,我和王志东曾在月亮河酒店秘会,但最后的结果大家都知道了。 

This entry passed through the Full-Text RSS service — if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers. Five Filters recommends: Gaza Blitz - Turmoil And Tragicomedy At The BBC.



You are receiving this email because you subscribed to this feed at http://blogtrottr.com

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe here:
http://blogtrottr.com/unsubscribe/cz0/FKWDlq

19 条评论:

  1. When you stop PPC, traffic dies immediately and your business is dead in the water.

    Checkout his article on Ambit and on Nu Skin Review. And you need to take action and start right now.


    Here is my blog post: Internet Marketing Tips
    my webpage :: Internet Marketing Tips

    回复删除
  2. There are many sources to choose from that can offer simple solutions to the problems you are experiencing with your canine.
    In the event you employ strategies that may be employed in agreement together with your dog's normal urge and instincts, you'll be able to improve its character and provide restrictions that can maintain your
    dog satisfied. In 2005, Ford, a Gateway employee, decided it
    was time for a career change.

    My webpage; good dog training advice

    回复删除
  3. You should never stop investigating, researching and analysing the market to be reactive and play the main role on your market.
    of the Yahoo community. I recommend this online marketing formula to beginner's.

    Look at my webpage ... Internet Marketing Techniques

    回复删除
  4. - Set thoroughly cooked chicken aside. The diet program is generally
    known as the caveman diet or perhaps the Paleolithic Diet.
    Always check your physician before making any changes to your daily habits.


    my blog the paleo diet and cholesterol

    回复删除
  5. There are many sources to choose from that can offer simple solutions to
    the problems you are experiencing with your canine.
    Another tip is to start with the basic skills. With the Easy Walk Harness, if your dog attempts to pull forward the straps across the
    chest and shoulder blades begin to tighten.

    My web blog :: elite Dog training And boarding

    回复删除
  6. Even just 15 minutes a day keeps your piano playing ability
    in tune. Instead, focus on a single thing or just a couple of things, and try not to move forward until
    you have reached those goals. These hail every little thing played getting rid of barely
    the sophisticated keys, so you ought to keep effective toward crush extra listed below barely a limited area
    of time.

    Review my page; piano chords and request

    回复删除
  7. D Minor:. As an alternative, it will most likely be far more powerful for you to learn about audio and chord idea.

    The last type of chords we will discuss in this article are spread voicings.


    Look at my weblog - imagine piano chords and lyrics

    回复删除
  8. Will they be fed, watered, and cared for properly.
    This will help make navigating the weaving poles a habit for you dog.
    435-896-1737 Annabella, Utah Trainers: Chris and Julie Holt.


    Also visit my web blog :: drug dog training aids

    回复删除
  9. Keep the sacrifices they've made in mind, and take the time to embrace the understanding of how much these people must love you to have traveled so far for your wedding. What is even more exciting is that you will be able to keep this wedding website for one year, at no cost to you. With the advantages that technology is affording for us now planning that special day is a lot easier and simpler.

    Also visit my web site - wedding website about us

    回复删除
  10. Even just 15 minutes a day keeps your piano playing ability in tune.
    Then you can quickly and easily figure out how to play any chord in any key on the spot, whether you've memorized that specific chord or not. Once you know these scales, in all twelve keys, then you have a very solid foundation on which to learn how to play piano chords.

    Feel free to surf to my webpage ... piano chords and keys tutorial
    Also see my site > piano chords apologize one republic

    回复删除
  11. Some were practical, of course, but others were
    psychological and emotional. Popular prizes include sports tickets,
    cash and vouchers for drinks, food - and dollars off of
    tabs. Her father, Bruce Paltrow, produced the critically acclaimed TV series that
    is considered the precursor to many medical shows today, St.


    my web page: fun pub quiz names

    回复删除
  12. (Thank you rounds are always welcome, of course.
    At the end of each round read out the cumulative
    scores. 8.

    Look at my blog :: Good Pub Quiz Names

    回复删除
  13. In that case, this kind of question should not be taken from any show telecasted in specific country.
    *Rounds table format. 28.

    Here is my web blog: pub quiz austin texas
    My website :: Redtooth Pub Quiz Answers

    回复删除
  14. Wrap it in gauze and put it in the infected area.

    Implementing these changes in your life, will be effective remedies against recurrent yeast infections, when undertaken with
    a holistic yeast infection treatment program that will kill the yeast infection from the inside out.
    Thick, white discharge from the penis.

    Feel free to visit my website yeast infection antibiotics Treatment

    回复删除
  15. Fashion Games of Teen Girls Interested Are Fun These challenges are at
    times shared amongst buddies. At the end of the party
    all of the papers write down who they think
    was the prohibition agent. Now, one of my co-workers was applying
    to the Secret Service and I knew that I was down as a reference for her.



    my web page - Itt tech

    回复删除
  16. The owner decided after the event to donate half of the proceeds back to the students.

    I've played Nancy Drew for years and even her saccharine personality is more 3D than Lindsay or 'Linds') as she calls herself. Every Halloween party that people remember later in the year by saying things like "Do you remember so-and-so's Halloween party last year.


    My webpage: tucson hotels

    回复删除
  17. The players would begin as members of the SCA,
    going to Phoenix for the Estrella War. Even Halloween parties with the
    very best Halloween costumes can get dry after everyone's seen the costumes to be seen and passed out the candy to the beggars. Every Halloween party that people remember later in the year by saying things like "Do you remember so-and-so's Halloween
    party last year.

    Here is my page free credit report com

    回复删除
  18. On Sunday nights Erin Jaimes hosts a blues jam where anyone from Alan Haynes to Gary Clark, Jr.
    Brazenhead is a great place to go with your family or
    for a business lunch or dinner, but if you are looking for a
    party atmosphere, this isn't it. 28.

    Feel free to surf to my blog - pub quiz area

    回复删除
  19. The decor on the inside of the restaurant is absolutely beautiful.
    You must definitely be planning to make it special and memorable by
    keeping a good theme, ordering the best food and choosing the best
    games. 28.

    Have a look at my web page ... pub quiz austin ()

    回复删除

博客归档